Skip to content
  • Vi har pusset opp nettsiden. Beklager at ikke alle stoler og bord er plass enda!

Vilkårserklæring

1. Bakgrunn

Really! AS utvikler og leverer en digital plattform for formidling av eiendomstjenester mellom Kunde og Leverandør. Plattformen
har som formål å forenkle og effektivisere prosessen med å innhente og sammenlikne tilbud, inngå avtale, fakturere og følge opp
tjenester knyttet til eiendomsforvaltning. Tjenesten skal bidra til å forbedre kontrollen og redusere tidsbruk og kostnader både for  Kunde og Leverandør.
 
2. Definisjoner

Really! AS: Leverandør av en digital plattform for anskaffelse og håndtering av eiendomstjenester. Også kalt Tjenesteformidler.

Plattformen: Really!s tekniske løsning, inkludert digital plattform på nett og mobil for Leverandør og Kunden.

Leverandør: Selskap som leverer eiendomstjenester innenfor ett eller flere Fagområder til Kunden, og som har akseptert inneværende vilkår.

Kunden: Byggeier eller den som kjøper inn Eiendomstjenester innenfor ett eller flere Fagområder til ett eller flere bygg gjennom Plattformen.

Part/Partene: Disse vilkårene står mellom Really! AS og Leverandøren. Avtaleforholdet mellom Leverandør og Kunde inngås ved Bestilling fra Kunde i Plattformen. Avtaleforholdet mellom Leverandør og Kunde reguleres av «Bruksvilkår» som Kunden signerer ved Bestilling via plattformen.

Eiendomstjenester: Tjenester som omhandler forvaltning, drift og vedlikehold av bygg eller installasjoner i bygg.

Fagområder: Fagområder beskriver hvilken type tjenester Leverandører leverer, for eksempel Elektro, Ventilasjon, Renhold eller Byggdrift.

Avtalevilkår: Inneværende avtale, som regulerer forholdet mellom Leverandøren og Really! AS.

Bestilling: Forespørsel om tjenester fra Kunden til Leverandør gjort gjennom Really!s Plattform.

Ordrebekreftelse: Bekreftelse til Kunden om at Bestillingen er mottatt. Denne blir sendt ut automatisk dersom Leverandøren ikke avbryter ordrebekreftelsen innen 24 timer.

Leveranse: Ytelsen som Leverandøren leverer til Kunden, beskrevet i Pakkebeskrivelsen. Også kalt løpende tjenesteleveranse.

Pakkebeskrivelse: Beskrivelse og ytelseskrav i Really!s Plattform til de tjenestene som skal leveres. Gjelder for automatisk genererte gjentakende servicetjenester.

 
3. Generelt om avtalevilkår
Dette er vilkår mellom Really! AS (Tjenesteformidler) og Leverandør.

Leverandøren leverer tjenester blant annet innenfor ett eller flere Fagområder.

Leverandørene får gjennom denne avtalen tilgang til Tjenesteformidlers digitale plattform for kjøp/salg av eiendomstjenester.

Formålet med Avtalevilkårene er å regulere betingelser for Really! AS sine tjenester til Leverandøren, samt Leverandørens Leveranse  til Really!s Kunder.  Partene har intensjon om å samarbeide om å gjøre kjøp/salg, iverksetting og oppfølging enklere både for
Leverandøren og Kunden. I tillegg til Avtalevilkårene skal NU 15 Alminnelige betingelser for vedlikehold og reparasjon av maskiner samt annet mekanisk, elektrisk og elektronisk utstyr gjelde for tjenester innen Elektro og Ventilasjon, såfremt ikke annet fremgår av disse Avtalevilkårene.
 
4. Plattformens egenskaper og ytelser

4.1. Leverandørens tjenestetilbud
Leverandør registrerer selv sitt tjenestetilbud i Plattformens database, og vil på den måten konkurrere på de til enhver tid registrerte tilbudsforespørsler. Leverandør får anledning til å presentere sin merkevare og sine verdiforslag på Really! plattformen.

Leverandør mottar Bestilling via Plattformen når en Kunde har valgt ham som Leverandør.

Når Bestillingen er akseptert, forplikter Leverandøren seg til å levere i samsvar med Pakkebeskrivelsen der den er gjeldende, eller på de betingelser som er avtalt, og på de vilkår som er fastsatt i disse avtalevilkårene.

4.2. Pakkebeskrivelsen
Pakkebeskrivelsen består av strukturen, parameterne og de generelle ytelseskrav med tilhørende beskrivelser som ligger til grunn i Plattformen hvor Leverandøren registrerer sitt tjenestetilbud. Pakkebeskrivelsen er med på å påvirke innholdet i Leveransene.
Pakkebeskrivelsen er fastsatt på forhånd av Really! AS.

Really! kan endre beskrivelsen, og skal varsle Leverandøren om endringer som får konsekvenser for deres fremtidige Leveranser.
Endringer i Pakkebeskrivelsen får ikke tilbakevirkende betydning for avtaler som allerede er inngått.

Pakkebeskrivelser gjelder servicetjenester som er del av Really!s  priskalkulator.

4.3. Priser
Leverandøren legger selv inn sin pris i Plattformen. Alle priser oppgis eks. mva.

Priser i løpende inngåtte avtaler reguleres årlig og med minimum 3 måneders skriftlig varsel til Kunden via Plattformen, i henhold til endring i Konsumprisindeksen fra foregående kalenderår.

Ved endring i tariffert lønn kan Tjenesteformidler kreve kontraktsbetingelsene regulert tilsvarende. Slik regulering skjer med virkning fra den dagen kostnadsendringen finner sted.

4.4. Kundens Bestilling og medvirkning
For å benytte tjenesten må Kunden legge inn all påkrevd informasjon korrekt i Plattformen, herunder fakturainformasjon.

Kunden bestiller oppdrag ved å sende en Bestilling i Really!s plattform til valgt Leverandør. Ved å sende Bestilling, aksepterer Kunden samtidig Really!s kjøpsbetingelser, Pakkebeskrivelsen, eventuelle andre avtalte betingelser og de priser som er oppgitt av
Leverandør. Bestillingen er bindende, og avtalen er inngått når kunden har godkjent tilbudet. Unntaket er for gjentakende servicetjenester med priskalkulator. Avtalen blir her inngått dersom Leverandør ikke har avslått tilbud innen 48 timer etter at Kunde har sendt Bestilling.

Kunden skal i Bestillingen gi Leverandøren nok informasjon om sitt behov til at Leverandøren har et tilstrekkelig klart grunnlag for
sine kontraktsforpliktelser. Kunde skal også gi relevante opplysninger om lokasjonen, herunder særlige krav eller risiko knyttet til HMS. Kunden skal yte slik medvirkning som er rimelig å vente for at Leverandøren skal kunne oppfylle sine kontraktsforpliktelser.

4.5. Kommunikasjon
Leverandør og Kunde kan når som helst kontakte hverandre digitalt gjennom Plattformen.

4.6. Avvikshåndtering
Alle avvik skal registreres i Plattformen. Really! bistår med å følge opp avvik hos Leverandør, eller manglende betaling fra Kunde.

Etter utført arbeid skal Kunden undersøke resultatet av tjenestene. Dersom Kunden mener at resultatet ikke er i henhold til kontrakt, må han gi beskjed til Really! og Leverandør om dette innen rimelig tid.

Really! vil oppfordre Leverandøren til å utbedre eventuelle mangler, men har ikke selv ansvar for resultatet av tjenesten.

Really! har rett til å stenge Leverandørens mulighet til å motta nye oppdrag i systemet frem til mangelen er avhjulpet. Dersom Leverandøren ikke leverer, skal Really bistå Kunden med å finne en erstatning som kan utføre tjenesten.

Ved forsinket eller uteblivende betaling fra Kunden har Leverandøren rett til å stoppe leveransen, og Really! har rett til å stenge Kundens adgang til å foreta nye Bestillinger i systemet.

4.7. Endringer
Leverandør og Kunde kan avtale endringer i ytelsen underveis i avtalen. Endringer må varsles til Really! slik at informasjonen i Plattformen kan oppdateres.

4.8. Leveransens varighet
For gjentagende service -og driftsavtaler løper Tjenesteleveransen frem til den bli sagt opp av en av partene med 3 måneders oppsigelsestid.
Partene tilstreber et langsiktig samarbeid der partene skal arbeide for at avtalen fungerer etter intensjonen.
 
5. Tjenesteformidlerens plikter

5.1. Generelle plikter
Tjenesteformidler skal gi Leverandøren tilgang til Really!s Plattform som beskrevet i punkt 4.

Tjenesteformidler skal bistå Leverandør og Kunde med hjelp og spørsmål om Plattformen underveis i avtaleforholdet. Tjenesteformidler skal fakturere Kunden i samsvar med punkt 4.3, og betale ut vederlag for tjenesten til Leverandør.


5.2. Betaling for Leverandørens tjeneste
Betaling for Leverandørens leveranser under avtalen vil gå igjennom Really!. Really! er ansvarlig for å utstede faktura for Leverandørens leveranser til Kunde i henhold til punkt 5.3.

Really! er kun pliktig til å betale Leverandør som avtalt, så fremt det ikke foreligger innsigelser, forsinket eller manglende betaling fra Kunden.

Really! er kun pliktig til å betale leverandøren etter at Kunden har betalt Really! 

Leverandøren skal utstede faktura til Really! med 45 (førtifem) dagers betalingsfrist.


5.3. Fakturering fra Really! Til Kunde

Ordinært betalingsforløp:
Really! Sender automatisk faktura til Kunden i samsvar med oppstartsdato og intervaller angitt i Bestillingen, så lenge leverandøren
har registrert sin gjennomføring av den bestemte ytelsen i Plattformen via mobil, nettbrett eller PC. Det skal ikke være nødvendig å sende inn godkjenning eller timelister utover dette.

Faktura fra Really! Til Kunde skal inneholde nok informasjon til at Kunden kan kontrollere at det som er fakturert er utført og ellers er i samsvar med det som er avtalt og de kravene tjenesteformidleren har stilt. Really! Kan koble flere tjenester i en og samme faktura til Kunde.

Kunde skal betale faktura fra Really! med 30 (tretti) dagers betalingsfrist, og varsle Leverandør om eventuelle betalingsforsinkelser på forhånd. Ved ordinært betalingsforløp vil Leverandør motta betaling 45 dager etter dato for fakturautstedelse.

Betaling er ikke foretatt ved forfall:
Dersom Kunden ikke betaler faktura ved forfall, skal Really! purre Kunden innen fjorten - 14 - dager etter fakturaens forfallsdato, med betalingsfrist på fjorten – 14 dager. Andre purring sendes på nytt innen fjorten - 14 dager etter forfallsdato på første purring.

Dersom betaling uteblir etter andre purring vil faktura sendes til inkassoselskap, og
Leverandør skal varsles. Forsinkelsesrenter tilkommer ved for sen innbetaling i henhold til lov om forsinket betaling. Forsinkelsesrenter fordeles forholdsmessig mellom Leverandør og tjenesteformidler.

Leverandøren har rett til å få kravet overdratt til seg, dersom leverandøren ønsker å drive inn kravet selv. Really!  vil da fakturere Leverandøren for administrasjonshonorar som normalt sett skulle vært betalt av Kunden, samt gi melding om overdragelsen til Kunden.

Faktura og eventuelle kreditnota eller puringer skal sendes på elektronisk handelsformat (EHF) hvis ikke annet er avtalt.

 
5.4. Feil ved Plattformen
Tjenesteformidler er kun ansvarlig for tap som skyldes tekniske feil i Really!s Plattform dersom det ikke med rimelighet kunne forventes at Leverandøren skulle oppdaget og varslet om feilen selv, eller Kunden burde forstått at opplysningene i systemet var feil.

Really! er uansett årsak ikke ansvarlig for nedetid eller virkningene av virkningene av nedetid på Plattformen så fremt Really! foretar seg det som med rimelighet skal til for å rette feil eller redusere nedetid.

Really! er ikke ansvarlig for Kundens indirekte tap og/eller kostnader, herunder bl.a. tapt fortjeneste, feilbestillinger, feilutbetalinger, gebyrer eller krav fra tredjepart, som følge av feil i Plattformen eller feil eller forsømmelser fra Really! eller noen Really! svarer for.

Materiell.

Dersom Leverandør benytter materiell i leveransen, vil dette faktureres Really!s Kunde som tillegg til leverandørens tjeneste.
Leverandøren er ansvarlig for eventuelle feil eller mangler ved materiell ovenfor Kunde.
 

6. Leverandørens plikter ovenfor Tjenesteformidler

6.1. Generelle plikter
Leverandøren forplikter seg til å opptre lojalt i all sin virksomhet knyttet til plattformen. Dette innebærer blant annet at nye forespørsler, ekstraarbeid, merarbeid og tilleggssalg i forbindelse med leveranser skal faktureres gjennom plattformen. Dersom leverandøren har fakturert kunder for slike tjenester utenom plattformen, forbeholder Really! seg retten til å umiddelbart ekskludere leverandøren fra videre bruk av plattformen, samt fakturere leverandøren for tapt fortjeneste.

For at Leverandøren skal få sitt tilbud tilgjengeliggjort for potensielle Kunder, må all etterspurt informasjon fylles ut korrekt i Really!s Plattform. Ved å legge inn tilbud aksepterer Leverandøren å levere i samsvar med Pakkebeskrivelsen. Leverandøren er ansvarlig for at informasjonen han legger inn er korrekt.

Leverandøren skal være et lovlig etablert selskap og ha ordnede forhold til betaling av skatt.

Leverandøren plikter å levere på Bestillinger som kommer inn når Bestillingsmottak er aktivert, så lenge han ikke avbryter Bestillingen innen to virkedager. Leverandør kan fortløpende aktivere eller deaktivere Bestillingsmottak på sin brukerprofil.

Leverandøren skal fortløpende fullføre arbeid i henhold til den tjenestepakken som gjelder for automatisk genererte gjentakende servicetjenester eller andre betingelser Kunden har valgt i plattformen. Leverandøren skal utføre arbeidet til den kvalitet som vanligvis forventes av liknende tjenester, og utførende personell skal opptre profesjonelt, effektivt og med høy faglig standard. Leverandøren skal sørge for at alt arbeid som utføres er i henhold til gjeldende regelverk, og at alle krav til formell kompetanse eller sertifiseringer overholdes.

Leverandøren plikter å overholde de lønns og arbeidsvilkår som er fastsatt i allmenngjort tariff avtale, eller fagforening med innstillingsrett. Leverandøren er ansvarlig for at gjeldene lover og forskrifter vedrørende HMS og andre offentlige krav og forskrifter er oppfylt. Leverandøren plikter å være godkjent av Arbeidstilsynet, og utførende personell skal bære synlig ID-kort.

Leverandøren er selv ansvarlig for nødvendig transport, utstyr og materiell til gjennomføring av tjenesten.

Dersom Leverandøren ønsker å benytte underleverandører til utførelse av tjenesten, skal dette legges inn i Really!s plattform på forhånd. Leverandør vil være ansvarlig for underleverandørens Leveranse som om han hadde utført den selv.

Tjenesteformidlers Kunder skal gis prioritet ved levering av varer og tjenester nevnt i avtalen. Dette innebærer at Leverandør i størst mulig utstrekning og så sant det er mulig, vil etterkomme Tjenesteformidler ønsker også ved hastesaker.

Leverandøren er ansvarlig for forsinkelser, feil og mangler ved sin Leveranse til Kunden, og for skader som påføres Kunden.


6.2. Formidlingshonorar

Leverandør betaler ikke etableringsgebyr, abonnementsgebyr eller andre gebyrer for å benytte seg av Really!s Plattform, med mindre det er knyttet til verdiøkende tjenester som følge av fremtidig utvikling av Really!s Plattform og Leverandøren har bestilt eller
akseptert dette.

Really! kan belaste Kunden lisensavgift og/eller transaksjonsavgift.

6.3. Forsikring

Really! tilbyr ikke forsikring på oppdrag, utstyr eller personell, og Leverandøren plikter derfor å holde sin utførelse av tjenestene dekket av forsikringen slik vanlig er for utførelsen av den aktuelle typen tjenester. Ved utførelse av oppdrag på Kundens område skal Leverandør ha en ansvarsforsikring som dekker mulig skade som kan påføres. Leverandøren har også
ansvaret for forsikring av egne arbeidstakere og eget utstyr ved slike oppdrag.

Really! anbefaler bruk av NS kontrakter på større service og vedlikeholdsarbeider, samt nyinstallasjoner. Leverandøren og Kunden er
selv ansvarlig for å bruke riktige kontrakter på slike arbeider. Really! oppfordrer sine kunder å velge leverandører som benytter NS kontrakter.

 
7. Leverandørens plikter ovenfor Kunden
Leverandøren skal levere til Kunden i samsvar med det som fremgår av disse avtalevilkårene, og oppdragsbeskrivelse godkjent av både kunde og leverandør.
 


8.  Misligholdsbeføyelser

8.1. Varslingsplikt

Hindres Leverandøren fra å oppfylle sine forpliktelser til rett tid, skal han uten ugrunnet opphold gi Really! og Kunden skriftlig melding om dette i Plattformen. Meldingen skal oppgi årsaken til forsinkelsen, samt når Tjenesten vil bli gjennomført.

8.2. Forsinkelser
Det foreligger forsinkelse dersom personell ikke stiller til avtalt tid og sted, eller dersom Tjenesten ikke gjennomføres til avtalt tid,
med mindre forsinkelsen skyldes forhold hos Kunden.

8.3. Mangler
Det foreligger en mangel dersom utførelsen eller resultatet av tjenesten ikke er i samsvar med kravene i avtalevilkårene og Pakkebeskrivelsen, og det ikke kan påvises at dette skyldes Force Majeure eller forhold som Kunden har ansvar for.

Kunden skal reklamere skriftlig innen rimelig tid etter at mangel er oppdaget, og ikke senere enn 12 måneder etter fullført levering i henhold til Bestillingen. Reklamasjonen skal sendes til Really! Og Leverandøren via Plattformen.

Dersom Kunden reklamerer skriftlig, skal Leverandør starte utbedring av mangelen omgående. Leverandøren bærer alle kostnader med dette.

Dersom Leverandør ikke innen rimelig tid har utbedret mangelen, kan Really! sende et annet firma for å utbedre mangelen.
Kostnader i forbindelse med utbedringen vil viderefaktureres Leverandøren.


8.4. Erstatning
Leverandøren er forpliktet til å dekke ethvert tap som følger av mislighold, eller som han ellers påfører Really! eller Kunden. Erstatningen begrenses til direkte tap, med mindre tapet skyldes grov uaktsomhet eller forsett.


8.5. Heving
Dersom Leverandør ikke innen rimelig tid har rettet opp mislighold eller feil etter melding om avvik eller forsinkelse regnes dette som vesentlig mislighold.

Ved vesentlig mislighold fra Leverandør, har Kunden rett til å heve Tjenesteleveransen umiddelbart. Leverandøren har i så fall krav på vederlag tilsvarende verdien av eventuell nytte Kunden har hatt av det som er levert før heving.


8.6. Force Majeure
Partene skal ikke holdes ansvarlig for forsinkelser eller mangler dersom det godtgjøres at disse skyldes en hindring utenfor Partenes kontroll, og som de ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller unngått følgene av (Force Majeure).
 

9. Oppsigelse av Avtalevilkårene
Avtalevilkårene løper til de sies opp. Begge parter har rett til å si opp avtalen med 3 (tre) måneders skriftlig oppsigelsesfrist. Ved oppsigelse av avtalevilkårene sies også alle Tjenesteleveranser mellom Kunde og Leverandør opp med 3 (tre) måneders varsel.
Pakker beskrevet med bindingstid er unntatt nevnte 3 (tre) måneders oppsigelsestid, og slik avtale vil løpe ut bindingstiden.
 
10. Konfidensialitet
Partene forplikter seg til å bevare taushet om alle forhold som gjelder den annen part og deres virksomhet som Partene blir kjent med under gjennomføringen av avtalevilkårene, og som ikke allerede er offentlig kjent. Avtalevilkårene er konfidensielle og skal ikke
fremlegges for øvrige parter uten samtykke.

Really! har uansett ovenstående rett til å vise til at det er inngått avtale med Leverandøren for bruk av Plattformen i sin markedsføring overfor andre aktuelle eller potensielle leverandører eller kunder.
 
11. Personopplysninger
Leverandøren skal behandle personopplysninger i tråd med gjeldende lovverk, herunder personvernforordningen. Dersom Leverandøren behandler personopplysninger på vegne av Really! skal Leverandøren akseptere databehandleravtale som er vedlagt disse avtalevilkårene.
 
12. Eierskap til innsamlet data
Data lagret på Really sine plattformer, som ikke faller under GDPR, vil være lagret på plattformen og er tilgjengelig for Really! sitt bruk i hele plattformen sin levetid. Really! kan bruke data til statistisk analyse med mer uten forhåndsgodkjenning av leverandør eller kunder.

Really! reserverer seg rett til å se kundens profiler i sine egne systemer gjennom bruk av administrator privilegier uten spesielt samtykke fra kunden. Really! vil ikke endre data uten samtykke for endringen.

13. Rettsvalg og verneting
Enhver tvist som måtte oppstå mellom Partene i forbindelse med disse Avtalevilkårene skal tilstrebes å løses i minnelighet. Partenes rettigheter og plikter reguleres av norsk rett.

Eventuelle tvister som springer ut av denne avtalen skal behandles ved de ordinære domstolene, med Bergen tingrett som eksklusivt verneting.

 
14. Vedlegg til denne avtale
Vedlegg 1: Mal Databehandleravtale
 
Databehandleravtale

knyttet til tjenester levert av:
Really! AS Org.nr: 925 401 919





I henhold til gjeldende norsk personopplysningslovgivning og forordning (EU) 2016/679 av 27. april 2016,
Artikkel 28 og 29, jf. Artikkel 32-36, inngås følgende avtale

 
1. Avtalens hensikt
Avtalens hensikt er å regulere rettigheter og plikter i henhold til gjeldende norsk
personopplysningslovgivning og forordning (EU) 2016/679 a v 27. april 2016 om vern av fysiske personer i forbindelse med behandling av personopplysninger og om fri utveksling av slike opplysninger, samt om oppheving av direktiv 95/46/EF.

Avtalen skal sikre at personopplysninger ikke brukes ulovlig, urettmessig eller at opplysningene behandles på måter som fører til uautorisert tilgang, endring, sletting, skade, tap eller utilgjengelighet .

Avtalen regulerer databehandlers forvaltning av personopplysninger på vegne av den behandlingsansvarlige, herunder innsamling, registrering, sammenstilling, lagring, utlevering eller kombinasjoner av disse , i forbindelse med bruk av/behandling i tjenesten om kjøp av juridiske rådgivningstjenester på rammeavtale (i det videre kalt prosjektet/tjenesten).

Ved motstrid skal v
ilkårene i denne avtalen gå foran databehandlers personvernerklæring eller vilkår i andre avtaler inngått mellom behandlingsansvarlig og databehandler i forbindelse med bruk av/behandling i tjenesten.


2. Formålsbegrensning
Formålet med databehandlers forvaltning av personopplysninger på vegne av behandlingsansvarlig, er å levere en plattform for eiendomstjenester.

Personopplysninger som databehandler forvalter på vegne av behandlingsansvarlig kan ikke brukes til andre formål enn det som er beskrevet her uten at dette på forhånd er godkjent av behandlingsansvarlig.

Databehandler kan ikke overføre personopplysninger som omfattes av denne avtalen til samarbeidspartnere eller andre tredjeparter uten at dette på forhånd er godkjent av behandlingsansvarlig, jf. punkt 10 i denne avtalen.


3. Instrukser
Databehandler skal følge de skriftlige og dokumenterte instrukser for forvaltning av personopplysninger i tjenesten/arbeidet som behandlingsansvarlig har bestemt skal gjelde.

Databehandler forplikter seg til å overholde alle plikter i henhold til gjeldende norsk
personopplysningslovgivning som gjelder ved bruk av/behandling av personopplysninger i forbindelse med levering av tjenesten/arbeidet.

Databehandler forplikter seg til å varsle behandlingsansvarlig dersom databehandler mottar instrukser fra behandlingsansvarlig som er i strid med bestemmelsene i gjeldende norsk personopplysningslovgivning .

4. Opplysningstyper og registrerte
Databehandleren forvalter følgende personopplysninger på vegne av behandlingsansvarlig i forbindelse med levering av tjenesten/arbeidet:

Navn
Adresse
E-post
Stillingstittel
Lokaliseringsopplysning

Listen er ikke uttømmende, og det kan bli aktuelt at databehandleren å forvalte andre typer
personopplysninger på vegne av behandlingsansvarlig i forbindelse med levering og administrasjon av tjenesten/arbeidet.

5. De registrertes rettigheter
Databehandler plikter å bistå behandlingsansvarlig ved ivaretakelse av den registrertes rettigheter i henhold til gjeldende norsk personopplysningslovgivning. 
 

Den registrertes rettigheter inkluderer retten til informasjon om hvordan hans eller hennes
personopplysninger behandles, retten til å kreve innsyn i egne personopplysninger, retten til å kreve retting eller sletting av egne personopplysninger og retten til å kreve at behandlingen av egne personopplysninger begrenses.

I den grad det er relevant, skal databehandler bistå behandlingsansvarlig med å ivareta de registrertes rett til dataportabilitet og retten til å motsette seg automatiske avgjørelser, inkludert profilering .

6. Tilfredsstillende informasjonssikkerhet
Databehandler skal iverksette tilfredsstillende tekniske, fysiske og organisatoriske sikringstiltak for å beskytte personopplysninger som omfattes av denne avtalen mot uautorisert eller ulovlig tilgang, endring, sletting, skade, tap eller utilgjengelighet.

Databehandler skal dokumentere egen sikkerhetsorganisering, retningslinjer og rutiner for
sikkerhetsarbeidet, risikovurderinger og etablerte tekniske, fysiske eller organisatoriske sikringstiltak. Dokumentasjonen skal være tilgjengelig for behandlingsansvarlig.

Databehandler skal etablere kontinuitets - og beredskapsplaner for effektiv håndtering av alvorlige sikkerhetshendelser. Dokumentasjonen skal være tilgjengelig for behandlingsansvarlig.

Databehandler skal gi egne ansatte tilstrekkelig informasjon om og opplæring i informasjonssikkerhet slik at sikkerheten til personopplysninger som behandles på vegne av behandlingsansvarlig blir ivaretatt.

Databehandler skal dokumentere opplæringen av egne ansatte i informasjonssikkerhet. Dokumentasjonen skal være tilgjengelig for behandlingsansvarlig.

Databehandler skal konkretisere de viktigste sikringstiltakene som databehandleren har iverksatt, eventuelt at det henvises til dokumenter eller publikasjoner som forklarer hvordan databehandleren jobber med informasjonssikkerhet og hvilke sikringstiltak som er etablert for den aktuelle tjenesten.

7. Taushetsplikt
Kun ansatte hos databehandler som har tjenstlige behov for tilgang til personopplysninger som forvaltes vegne av behandlingsansvarlig, kan gis slik tilgang. Databehandler plikter å dokumentere retningslinjer og rutiner for tilgangsstyring . Dokumentasjonen skal være tilgjengelig for behandlingsansvarlig.

Ansatte hos databehandler har taushetsplikt om dokumentasjon og personopplysninger som vedkommende får tilgang til i henhold til denne avtalen. Denne bestemmelsen gjelder også etter avtalens opphør. Taushetsplikten omfatter ansatte hos tredjeparter som utfører vedlikehold (eller liknende oppgaver) av systemer, utstyr, nettverk eller bygninger som databehandler anvender for å levere eller administrere tjenesten/arbeidet.

Norsk lov vil kunne begrense omfanget av taushetsplikten for ansatte hos databehandler og tredjeparter.


8. Tilgang til sikkerhetsdokumentasjon
Databehandler plikter å gi behandlingsansvarlig tilgang til all sikkerhetsdokumentasjon som er nødvendig for at behandlingsansvarlig skal kunne ivareta sine forpliktelser i henhold til gjeldende norsk personopplysningslovgivning .

Databehandler plikter å gi behandlingsansvarlig tilgang til annen relevant dokumentasjon som gjør det mulig for behandlingsansvarlig å vurdere om databehandler overholder vilkårene i denne avtalen.

Ansatte hos behandlingsansvarlig har taushetsplikt for konfidensiell sikkerhetsdokumentasjon som databehandler gjør tilgjengelig for behandlingsansvarlig.


9. Varslingsplikt ved sikkerhetsbrudd
Databehandler skal uten ubegrunnet opphold varsle behandlingsansvarlig dersom personopplysninger som forvaltes på vegne av behandlingsansvarlig utsettes for sikkerhetsbrudd som innebærer risiko for krenkelser av de registrertes personvern.

Varslet til behandlingsansvarlig skal som minimum inneholde informasjon som beskriver sikkerhetsbruddet, hvilke registrerte som er berørt av sikkerhetsbruddet, hvilke personopplysninger som er berørt av sikkerhetsbruddet, hvilke strakstiltak som er iverksatt for å håndtere sikkerhetsbruddet og hvilke forebyggende tiltak som eventuelt er etablert for å unngå liknende hendelser i fremtiden.

Behandlingsansvarlig er ansvarlig for at varsler om sikkerhetsbrudd fra databehandler blir videreformidlet til Datatilsynet.

10. Underleverandører
Databehandler plikter å inngå egne avtaler med underleverandører til tjenesten/arbeidet som regulerer underleverandørenes forvaltning av personopplysninger i forbindelse med levering og administrasjon av tjenesten/arbeidet.

I avtaler mellom databehandler og underleverandører skal underleverandørene pålegges å ivareta alle plikter som databehandleren selv er underlagt i henhold til denne avtalen. Databehandler plikter å forelegge avtalene for behandlingsansvarlig etter forespørsel.

Databehandler skal kontrollere at underleverandører til tjene sten/arbeidet overholder sine avtalemessige plikter, spesielt at informasjonssikkerheten er tilfredsstillende og at ansatte hos underleverandører er kjent med sine forpliktelser og oppfyller disse.

Databehandleren har den behandlingsansvarliges generelle godkjennelse til å bruke andre
underleverandører, i tillegg til de som står oppført i vedlegg A i denne avtalen. Databehandleren må likevel underrette den behandlingsansvarlige ved eventuelle planer om å skifte ut eller bruke nye underleverandører. Den behandlingsansvarlige må motta en slik underretning minimum 3 uker før endringen trer i kraft. Den behandlingsansvarlige skal ha mulighet til å motsette seg endringene , og skal meddele databehandleren om dette senest 1 uke etter unde rretningen er mottatt. Dersom den behandlingsansvarlige motsetter seg endringene , vil dette medføre opphør av denne avtale, samt «hovedavtalen».


11. Overføring til land utenfor EU/EØS
Personopplysninger som databehandler forvalter i henhold til denne avtalen, vil ikke bli overført til land utenfor EU/EØS.


12. Sikkerhetsrevisjoner og konsekvensutredninger
Databehandler skal jevnlig gjennomføre sikkerhetsrevisjoner av eget arbeid med sikring av
personopplysninger mot uautorisert eller ulovlig tilgang, endring, sletting, skade, tap eller utilgjengelighet.

Databehandler skal gjennomføre sikkerhetsrevisjoner av informasjonssikkerheten i tjenesten/arbeidet. Sikkerhetsrevisjoner skal omfatte databehandlers sikkerhetsmål og sikkerhetsstrategi, sikkerhetsorganisering, retningslinjer og rutiner for sikkerhetsarbeidet, etablerte tekniske , fysiske og organisatoriske sikringstiltak og arbeidet med informasjonssikkerhet hos underleverandører til tjenesten/prosjektet. Det skal i tillegg omfatte rutiner for varsling av behandlingsansvarlig ved sikkerhetsbrudd og rutiner for testing av beredskaps - og kontinuitetsplaner.

Databehandler skal dokumentere sikkerhetsrevisjonene. Behandlingsansvarlig skal gis tilgang til revisjonsrapportene .

Dersom en uavhengig tredjepart gjennomfører sikkerhetsrevisjoner hos databehandler, skal
behandlingsansvarlig informeres om hvilken revisor som benyttes og tilgang til oppsummeringer av revisjonsrapportene . Partene kan avtale at behandlingsansvarlig selv utfører sikkerhetsrevisjoner hos databehandleren, eventuelt også hvordan kostnader som påløper i forbindelse med slike revisjoner skal fordeles.

Databehandler skal bistå behandlingsansvarlig dersom bruk av/behandling i tjenesten/arbeidet medfører at behandlingsansvarlig har plikt til å utrede personvernkonsekvenser før tjenesten/prosjektet tas i bruk/settes i gang, jf. forordning (EU) 2016/679 av 27. april 2016 , Artikkel 35 og 36 . Databehandler kan bistå
behandlingsansvarlig ved iverksetting av personvernfremmende tiltak dersom konsekvensutredningen viser at dette er nødvendig.


13. Tilbakelevering og sletting
Ved opphør av denne avtalen plikter databehandler å slette og tilbakelevere alle personopplysninger som forvaltes på vegne av behandlingsansvarlig i forbindelse med levering og administrasjon av tjenesten/arbeidet. Databehandleren velger selv hvilket format slike data blir overlevert på, men det må være innenfor det som kan beteg nes som et standard-format, f.eks. excel, eller lignende .

Databehandler skal slette personopplysninger fra alle lagringsmedier som inneholder personopplysninger som databehandler forvalter på vegne av behandlingsansvarlig . Sletting skal skje ved at databehandler skriver over personopplysninger innen 30 dager etter avtalens opphør. Dette gjelder også for sikkerhetskopier av personopplysningene.

Databehandler skal dokumentere at sletting av personopplysninger er foretatt i henhold til denne avtalen. Dokumentasjonen skal gjøres tilgjengelig for behandlingsansvarlig.

Databehandler dekker alle kostnader i forbindelse med tilbakelevering og sletting av de personopplysninger som omfattes av denne avtalen.

14. Mislighold
Ved mislighold av vilkårene i denne avtalen som skyldes feil eller forsømmelser fra databehandlers side, kan behandlingsansvarlig si opp avtalen med øyeblikkelig virkning. Databehandler vil fortsatt være pliktig til å tilbakelevere og slette personopplysninger som forvaltes på vegne av behandlingsansvarlig i henhold til bestemmelsene i punkt 13 ovenfor .

15. Avtalens varighet
Denne avtalen gjelder så lenge databehandler forvalter personopplysninger på vegne av
behandlingsansvarlig.

16. Oppsigelse
Behandlingsansvarlig kan si opp denne avtalen ved saklig grunn med 3 måneders skriftlig varsel til Databehandler.

17. Kontaktpersoner
Kontaktperson hos databehandler for spørsmål knyttet til de nne avtalen er : Dagfinn Edvardsen (CEO).
Kontaktperson hos behandlingsansvarlig for spørsmål knyttet til denne avtalen er: i henhold til hovedavtalen.


Vedlegg A – Godkjente underleverandører

Den behandlingsansvarlige har når databehandleravtalen / "Hovedavtalen" trer i kraft godkjent bruk av følgende underleverandører:

Navn

Orgnr

Adresse

Type behandling

Microsoft Azure

957 485 030

https://azure.microsoft.com

Drift/lagring

page14image53611984 page14image53612192 page14image53612400 page14image53612608 page14image53612816

Really! AS | Org.nr: 925 401 919